biasa tak semestinya betul

on Sunday, May 12, 2013



pernah tak bila korang nampak kawan-kawan buat salah,

dengan pengetahuan yang ada
walaupun tak seberapa, korang pun tegurlah.
dan kawan yang ditegur pun menjawab :

"aku dah biasa buat macam ni,
tak de beza pun dengan cara kau".
 atau,
"aku biasa buat macam ni, selesa siket.
cara masing-masing okey~" 
atau,
""dari kecik aku tengok mak aku biasa buat macam ni,
 tak ada masalah pun?".

okeyh! apa perasaan anda?


tegur dah tegur, tapi jenis tak nak dengar ni susah jugak.
lagi serba salah bila
orang sekeliling duk perhati kawan kita dek
 "kebiasaannya" tu sebenarnya
 memang salah atau sebenarnya tak betul.
takkan nak paksa dia dengar cakap kita
kalau dah ayat-ayat macam tu keluar dari mulut dia.

dan serba salah tu bertambah-tambah
bila ada mulut-mulut berbunyi:

"eh, kenapa budak tu buat macam tu?
 kawan dia tu pun tak tegur ke?"
 atau,
"pehal budak tu?
 kawan dia tu pun, takkan tengok je?"

pasti semua orang pernah mengalami situasi macam ni.

kadang-kadang tak perlu nak mengata orang lebih sangat,
mungkin kita sendiri pun
pernah keluar statement tak makan ajar macam tu.
boleh cakap buat perangai bodoh sombong jugak la.

sebenarnya "kebiasaan" memang susah sikit nak diubah,
kita perlu setkan minda kita yang kebiasaan tu tak semestinya betul,

even mak kita pun,
 tak semestinya semua betul.
ini bukan ayat anak derhaka,
tapi ini memang hakikat dunia.
mak kita tu pun cuma manusia biasa,
jadi kalau ada salahnya dimata kita,
 tegurlah dia dengan kata-kata yang berwibawa,
ye, keluarga kami amalkan komunikasi dua hala.
tak ada masalah kami tegur-menegur satu sama lain.

itu guna keluarga dan
dalam berkawan pun macam tu la juga sepatutnya.

dan "kebiasaan" yang paling sukar nak dikikis
bila libatkan hal-hal yang seronok,

seronok celeb christmast,
 biasalah tu semua orang celebrate, 1Malaysia.
atau,
seronok celebrate depavali, warna-warni.
biasala tu wish depavali dekat kawan-kawan hindu.
beradab la siket

okey, mungkin ada orang
 tak dapat terima teguran ni daripada aku,
aku sendiri pun bukan baik mana sangat,
aku sendiri pun pernah celebrate perayaan-perayaan lain ni,
tapi, one day mak aku pernah tegur,

perayaan yang melibatkan
agama kita tak boleh celebrate,
kalau perayaan yang melibatkan budaya tak apalah.
dan mak aku pun terangkanlah
 beza perayaan agama, dan perayaan budaya.

mula-mula agak susah nak terima,
 "ramai je orang celeb, biasa la tu"!
dan mak aku cuba terangkan konsep betulkan yang biasa ni.
memang tak paham mula-mula,
tapi dah pesan mak, ikut je la.
lama-lama baru aku paham konsep biasakan yang betul ni.

dan tahun ni,
aku dah betulkan satu lagi kebiasaan aku,

aku dah stop celebrate mother's day.
dan itu tak bermakna aku stop sayang mak aku,
atau,
stop menghargai mak aku.

cuma betulkan kebiasaan, dan membiasakan benda yang betul.

p/s: http://www.youtube.com/watch?v=nMSdzg3iPog
semoga dapat luangkan sedikit masa. :)


0 comments:

Post a Comment