DIA KATA,

on Monday, May 27, 2013




Kebelakangan ini aku banyak luangkan masa bersama dia,
dia bukan sesiapa, seorang kawan biasa yang berlainan agama,
kami biasanya berjumpa secara tak sengaja,
aku habiskan masa di cais untuk siapkan kerja,
selalu terserempak dia disana.



kami bukan dari fakulti yang sama,
masa buat kerja, biasanya serius, tak banyak bicara,
masa berehat, kami suka bercerita,
semua benda boleh jadi topik utama.

dan dari cerita-cerita dia,
kami sama tapi berbeza,
kami suka menilai dari dalam setiap orang yang kami jumpa,
dan biasanya pandangan kami sama,
tapi cara kami bergaul berbeza,
cara menghadapi juga berbeza,
belum cerita soal selera, memang jauh beza.



bila dia cerita masalahnya,
aku cuba berkongsi cara penyelesaiannya,
tapi biasanya tak boleh guna,
sebab memang cara kami berbeza,
dan mendengarkan relevan alasannya,
tak salah, masuk akal juga.

aku suka bila dia bercerita dan bertanya soal agama,
walaupun aku tak alim mana,
aku masih boleh menjawab soalan-soalannya,
walaupun agama kami berbeza,
matlamat masih sama,
sama-sama mengejar syurga,
jangan buat tuhan murka.
buat baik diatas dunia.

dia selalu ambil kisah apa orang kata,
aku biasanya pedulikan saja mereka,
dia akan berubah ikut kata mereka,
aku lebih selesa ikut aku punya cara,
tapi kami percaya karma akan menyapa mereka.
sebab itu dia berubah ikut apa yang mereka kata,
supaya mereka berhenti berkata-kata,
dan menyesal bila tiba masa,
dan aku lebih suka biarkan mereka berkata-kata,
aku tak terjejas apa-apa,
bila letih, mereka akan berhenti jua.

satu masa, aku akan tengok mereka buat apa yang mereka kata.


dia kata,
dia tak suka buat kawan istemewa,
dia tak suka rapat dengan sesiapa,
dia buat kawan biasa-biasa saja,
sebab terlalu rapat nanti kita akan terluka,
kawan tak akan ingat kita sentiasa,
ada yang lebih baik, dia akan lupa,
ini kata-kata dia yang buat aku fikir berhari-hari juga.
aku tak bantah tapi tak setuju juga,

aku punya cara berbeza,
aku suka buat kawan dengan sesiapa saja,
tak kira rapat atau biasa-biasa.
dan aku akan ambil berat pasal mereka,
tambah-tambah yang selalu ada depan mata,
aku tak pernah terfikir terluka itu semua.
dan itu semua dulu punya cerita,


aku rasa apa dia kata ada relevannya,
sekarang aku jumpa macam-macam jenis manusia,
nak cerita semua memang tak cukup masa,
nak fikirkan mereka memang habiskan masa saja.
dunia ni bukan ada mereka saja,
ramai lagi orang lain yang aku akan jumpa.

dan apa yang sama tentang kami berdua,
dah buang kami tak akan kutip semula.
bukan berdendam, tapi jadikan sempadan.

dan itu satu-satunya prinsip aku yang dia setuju.










0 comments:

Post a Comment