HARGAI MEREKA SETIAP MASA

on Friday, March 8, 2013



SELAMAT HARI WANITA SEDUNIA!!
kisah 2 wanita hebat,aku kagumi mereka.

PUAN NORA'INI BINTI A.RAHMAN

bonda tercinta,
sentiasa mengajar aku menjadi perempuan sempurna,
sempurna sebagai adik, kakak dan bakal permaisuri keluarga,
kami sama-sama anak perempuan pertama,
besar tanggungjawabnya,
tanggungjawab sebagai anak dan perempuan dipikul bersama,
dia sentiasa bantu aku agar jadi anak dan perempuan yang berguna.

banyak aku pelajari, makin aku fahami,
adik, kakak, anak, permaisuri,
semuanya perlu korbankan kepentingan diri,

aku pernah kata dia mengada-ngada,
bila ke kedai pun nak tunggu abah balik kerja,
nak tau apa jawabnya?
kadang-kadang, kita kena bataskan kemampuan kita,
bukan nak mengada-ngada atau buat-buat manja,
tapi hormat abah sebagai ketua keluarga,
ikut rasa, boleh saja selesaikan semua urusan keluarga,
tak payah tunggu siapa-siapa, lagi jimat masa,
tapi ini lumrah berkeluarga,
mengada itu kekalkan hormat pada ketua.

HEBAT!, sehebat bidadari duniawi.







PUAN NORAISHAH A.RAHMAN

ibu saudara kesayangan,
mengajar aku hidup ini bukannya senang.
namun hidup perlu sentiasa riang,
ambil setiap peluang yang terbentang,
setiap masalah pasti ada penyelesaian,
dalam hidup, tiada istilah penyesalan,
berani tampil dengan kelainan.

senang bukan diukur dengan wang,
jika senang, bantulah yang memerlukan,
tak mampu seluruh badan,
bantulah dengan sebelah tangan,
kebaikan pasti dibalas dengan kebaikan.

KENTAL!, WANITA JIWA CEKAL.




makin besar, aku makin belajar,
menjadi wanita bukan bererti lemah,
menjadi wanita, bukan sentiasa dibawah,
menjadi wanita ialah menjadi insan yang tabah.


0 comments:

Post a Comment