GANTI NAMA

on Wednesday, April 24, 2013



pernah tak aku bagi tahu,
dalam cerita aku,

aku boleh jadi sesiapa,
dia boleh jadi sesiapa,
kau boleh jadi sesiapa,
mereka boleh jadi sesiapa,
kalian juga boleh jadi sesiapa,

aku tak semestinya aku,
dia tak semestinya dia,
kau tak semestinya kau,
mereka tak semestinya mereka.
kalian juga tak semestinya kalian.

aku dia dan kau tak semestinya single,
mereka dan kalian tak semestinya plural,
walaupun sepatutnya begitu mengikut tatabahasa.

cerita aku tak semestinya aku sendiri rasa,
mungkin aku letakkan diri aku pada tempat sesiapa,
cuba fahami perasaan mereka,

cerita dia tak semestinya cerita tentang dia,
boleh jadi cerita aku juga,
atau cerita kalian dan mereka,
cuba berada ditempat dia,
untuk tahu apa dia rasa.

cerita-cerita aku tersirat sebenarnya,
boleh baca, jangan percaya,
takut makna kita berbeza.

aku gantikan nama ikut suka rasa,
sebab aku rasa tak penting ini cerita siapa,
yang penting teladannya,
pengajaran ceritanya kita kongsi bersama.

p/s: kalau tak sebut nama, jangan siapa-siapa terasa,
       kalau terkena, harap ambil sebagai nasihat berguna










0 comments:

Post a Comment